Tjuvlyssnat

Nu sitter jag i Uppsala efter trögt resande. SkitSJ hade stängt av tågen mellan eskilstuna och västerås så jag var tvungen att åka buss istället. Det tog en timme istället för en halv. Men bussresan gick förvånansvärt snabbt tack vare två personer.
Låt mig presentera Nörden och Braten. De har båda två gått ett halv år på vad jag skulle gissa är nån ingenjörsutbildning på Mälardalens Högskola. De här två figurerna satt bakom mej hela bussresan. Och ska jag vara helt ärlig så satt jag och tjuvlyssnade på dem. Kunde inte låta bli, dom var för korkade för att ignoreras.
Skall göra mitt bästa för att återge höjdpunkterna ur deras samtal.

B får syn på N och sätter sig brevid eftersom bussen är väldigt full och dom hälsar.
B: Jaha, var du på tentan idag?,
N: Näe, jag hoppade över den, jag tänker gå om kursen nästa år, du då?
B: Näe, jag försov mej, satt uppe hela natten och pluggade så jag orkade inte upp. Asså shit, jag har så mycket rester. Nästa kurs ska jag plugga flera timmar om dan, jag ska bli värsta nörden. Jag anstränger mig inte så mycket i skolan just nu. Men det är så sjukt, fast jag inte pluggar får jag ändå nästan godkännt.     (shit vilken jävla naturbegåvning NÄSTAN godkännt!)

... De börjar så småning om prata om en killa från klassen.

N: Jag är fett sur på honom.
B: Jaha hurså?
N: Han är tillsammans med mitt ex. Det tog bara en månad efter att vi hade gjort slut så blev dom tillsammans. Det är respektlöst tycker jag.
B: Ojdå, hur länge hade ni varit tillsammans?
N: 2 månader. 

...

N: Jag ska ju hem till mina föräldrar. Vi ska äta tårta. Jag fylled år i måndags.
B: Grattis i efterskott! Hur gammal blev du?
N: 20, jag skall få en blabla tums flatscreen LCD.. av mina föräldrar. (Bortskämd)
B: Ja de är ju 18 och 20 som är de lite viktigare talen att fylla. När jag fyllde 18 fick jag och min tvilling 50 000 kr i presentkort att handla för på Strandbergs (tror det hette så, det var nån dyr märkesklädesbutik). (BORTSKÄMD!)

...

B: Du ser ut som en som har varit scout, har du det?  (schysst!)
N: Näe, men jag är en sån som tycker om att vara i naturen och jag kan allt som scouter kan men jag är självlärd. (märk ordet självlärd)
B: Jaha, päronen eller?
N: Nej det är morfar som har lärt mig.  (hmm.. vad betyder ordet självlärd?)

...

B: Jag ska börjar träna nu så fort jag får lite mer tid. Jag har köpt träningskläder och en tränings mp3, egentligen kanske lite onödigt för jag har ju redan två ipods. (undrar vem som har betalat för dom, papi kanske?)
 
... nu åker bussen förbi ett stall och ridhus med massa hästar på gården.

N: Har du ridigt?
B: Näe, vi hade en häst vid vårt hus utomlands men jag har inte ridit... Ridning är för kärringar.
N: Det skulle du inte sagt. Jag rider, min familj föder upp hästar.  (wopsi)
B: Shit sorry. Jag menade inte så... Alla har ju sina intressen, mitt intresse är ju kläder t.ex.
N: Ridning är jobbigare än man tror.... Det är bra att säga till brudarna att man rider, det faller dom för.
B: Jaha, kanske man skulle prova det. (ja men för att lyckas måste du prova det på någon som inte hunnit fylla 12)

...

B: Idag ska jag göra omelett. Det är den enda maträtten jag kan göra.
N: hehe..
B: Lärde mig det för en vecka sen. Jag äter ju alltid ute.  Jag har aldrig matlåda, det är så sunkigt.

...

B: Du ser ut som en jägare. Är du det?
N: Näe, jag brukar skjuta men inte jaga. Tog aldrig licens, men jag hade velat det.
B: Vi har massa jägare i klassen, massa böder. Man ser det på deras kläder... Men dom är ju trevliga.
...vidare pratar dom om jakt och kött.
B: Folk är så känsliga, var tror dom kött kommer ifrån? Det är ju inte som att skinka växer på träd. Man ser ju om det är vänster eller höger skinka på grisen. 
N:Eh.. Asså skinkan är inte grisens skinka, man tar köttet från grisens rygg och annat.
B: Nähä? Det kallas ju skinka.
N: Man kallade nog julskinkan för skinka innan vi kallade rumpdelen för skinka.
B: Nää..


Hade velat spela in hela samtalet. Dom var så jäkla korkade. Typisk ung kille som just blivit student och är så jäkla häftig. Det första jag gjorde när jag hade bytt buss i Västerås var att anteckna det jag mindes från konversationen.

Jaedu.. morgondagens ingenjörer.. man blir lite rädd.


Kommentarer
Postat av: Marielle

Hahaha vilken hög nivå, så jäkla roligt!!

2010-01-15 @ 20:04:51
Postat av: Fanny

Haha klockrent! tycker absolut du ska kopiera lite godbitar till tjuvlyssnat.se!

2010-01-16 @ 00:00:23
Postat av: kajsa

haha men egentligen är det ju lite gulligt. en nörd och en brat som bondar liksom.

2010-01-16 @ 03:31:41
URL: http://kajsateresa.bubbleroom.se
Postat av: Kusin Sara

Tack Malin! Nu blev ja på bra humör :)

2010-01-16 @ 10:09:26
Postat av: Hedde

Åh, man tackar, man tackar för underhållningen! Dem för att de är så otroligt underhållande korkade och dig för att du antecknade (oh, så ambitiöst!).

2010-01-16 @ 10:33:09
URL: http://mittskrivandeliv.blogg.se/
Postat av: Madde

Hohoho! Det är kul att åka buss ibland. Måste säga det att det var en mycket ambitiös återgivelse =)

Önskade att man varit där och framme med diktafonen.



KRAM!

2010-01-16 @ 16:00:09
URL: http://detsajagkanske.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0