Tack Fredrik Lindström!

Fredrik Lindström medverkar i programmet Svenska dialektmysterier som har gått på SVT den närmaste tiden.
Jag har inte följt detta program alls, men jag råkade zappa förbi det under en reklampaus.
Vilken oerhörd glädej det var.
Programmet, som var det sista för säsongen, tog upp de finlandssvenska dialekterna.
Det var en fröjd för örat.
Inte bara det, det var verkligen på tiden.

Fredrik Lindström börjar med dessa ord: " Låt oss börja det här programmet med att ställa en fråga, som jag själv faktiskt tycker känns pinsam och korkad, men som jag ändå vet är helt på sin plats; Finlandssvenskan är det en dialekt, eller är det som en del tror att det här är folk som inte kan prata svenska ordentligt och som bryter på finska?"

Mmm.. Fredrik, korkad var ordet.
Näe inte skall jag väl vara så hård, inte kan ju alla vara lika bildade som kära Fredrik.
Fast efter att ha fått beröm för hur bra man är på att prata svenska, och efter att lyssnat på försöka att imitera ens dialekt som slutar i nån brytning på låtsasfinska, så blir man lite hård.
Det handlar om ett grannland som en gång i tiden varit en del av Sverige.
Det är ju för fasen knappt två timmar med båt till Åland.
Kan ju nämna att detta också kommer från svenskar som faktiskt stigit av Cinderella och strosar runt på de ålännska gatorna.

Så snälla, se detta program och känn er berikade.
Om inte för det, så gör det för att det är väldigt underhållande. De har nämligen lyckas hitta de töntigaste ungdomar som finns i hela svenskfinland.
Dessutom låter faktiskt en del av  dessa dialekter rätt så kul.

Gå in på svtplay och sök upp svenska dialekt mysterier
eller följ denna länk http://svtplay.se/t/113542/svenska_dialektmysterier
Det är 30 minuter av ditt liv du aldrig kommer att få tillbaka, men de är värt det.


Kommentarer
Postat av: Madde

Ja, jag måste faktiskt säga det att det var Fredrik som för några år sedan fick mig att förstå detta. Åländska för mig är som göteborgska eller stockholmska nuförtiden. Men åländska är finast =)

2009-09-30 @ 14:28:31
URL: http://detsajagkanske.blogg.se/
Postat av: anna

åländska är inte feult, det är feint!

2009-10-01 @ 00:06:23
URL: http://drawingnear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0