Parisäventyr

Nu har jag äntligen tagit mej tid att berätta om dagarna i Paris.

Jag reste med Fanny för att hälsa på Jenny som pluggat i Paris det här skolåret.
Vi anlände tisdagseftermiddagen.
 Hungriga som djur lassade vi av bagaget i Jennys söta lilla etta och drog vidare. Jenny tog oss till hennes favoritresturang Fruktparadiset (fast på franska). Där åt jag världens godaste sallad och drack världens godaste smoothie. 
Sedan började det störtregna så vi fick springa dyblöta längs Paris gator, nästan lite overkligt.


Nästa dag följde vid Jenny till skolan, Sorbonne. Då jag och Fanny gick igenom en fin park började det plötsligt dugga och vi fick erkänna för oss själva att vi faktist förs i våra sommarklänningar.
Då bar det av till la Fayette. Ett highclass shoppingcentrum, där man bara kunde se och om man vågade, röra. Inget för våra studentplånböcker alltså.
Sedan mötte vi upp Jenny. VI trosade längs Champs-Éylysées, kollade in  Triumfbågen och avslutade den långa promenaden med  Louvren. Där kollade vi in den omtalade MonaLisa. Vi såg även Napoleons gyllenbeklädda lägenhet.
Vi avslutade dagen med en mysig middag hemma hos Jenny.
 
 



Dagen därpå styrde  vi kosan mot Montmartre. Supermysigt område. Där gick vi först till ett bageri och köpte varsin pain de chocolait och tog med oss för att sitta och njuta i solen nedanför Sacre coeur, en stor fin kyrka. Utsikten över staden var underbar och bakelsen var utsökt. Vi besökte senare kyrkan där en gudstjänst pågick och en nunna sjöng en vacker psalm, man fick gåshud.
Sen köpte Fanny en baguette och jag och Jenny tog sushi take away (mums!!!).  Vi gick och satte oss vid Sien.
Då hade vår otur med vädret äntligen vänt. Senare shoppade vi lite seconhand. Det blev 2klänningar och en pälsmössa för min del. Då vi fått nog av shopping satte vi oss på en uteservering och beställde lite drinkar och dylikt.









Sista heldagen var vi uppe i tid och besökte en marknad. Där handlade vi baguette, brie, jordgubbar, päron och vindruvor. Med oss hade vi också en filt och en flaska vin. Sendan fortsatte vi längs Sien mot dear old Eiffel. Vi skippade att åka upp eftersom det innebar olidilgt långt köande. Istället satte vi oss och festade på vår lilla picknick en bit bort. Härlig solsken och en brie som man sent kommer att glömma.
Efter att ha suttit ett bra tag och hunnit med att träffa Jennys två trevliga norska kompisar gick vi och unnade oss varsin härlig glassportion. Vi passade på att shoppa lite på vägen hem till lägenheten. Jag lyckades fynda ett par Ralph Lauren pjuks för bara 60 lappen.
På kvällen gick vi ut och åt. Jag och Fanny passade på att bjuda Jenny för att tacka henne för husrum, guidning och samtidigt även gratta henne i förskott. (hon fyller år idag 12 maj. GRATTIS JENNY!)
Jag beställde fördrink, martini bianco, sedan fortsatte jag med en enorm entrecot och avslutade med äppelpaj.
Jättetrevlig kväll.











Dagen därpå bar det av till flygplatsen och sen flyg till skavsta. Väl på skavsta lyckades jag missa bussen, jävla Flygbussar som inte väntar på en. Tackvare detta  tillsammans med sömnbrist och skolångest fick jag ett nervöst ssammanbrått  men som tur var hade jag Fanny vid min sida som tröstade och följde mej till tågstationen.
Vad vore man utan vänner?

park
Paris är verkligen en vacker stad.
Även om det verkar som att jag haft näsan i tallriken hela resan så har jag också hunnit se en hel del.
Jag är glad att vi hade Jenny där som guide och tolk, det gjorde att vi fick ut väldigt mkt av vår vistelse.



Tack Jenny och Fanny för dessa minnesvärda dagar i Paris






Kommentarer
Postat av: André

Ni verkar ha haft det riktigt bra där!

2009-05-13 @ 00:10:18
Postat av: Jill

Kul att läsa! Ni verkar haft det bra :) Önskar jag hade kunnat komma med..

2009-05-13 @ 07:26:34
URL: http://jhla.blogg.se/
Postat av: anna

fina paris, vill tillbaka och ta en lugnare titt, som sagt, tog alla stora stopp på en dag! ujujuj

du verkar ha haft det underbart

2009-05-13 @ 08:34:22
URL: http://drawingnear.blogg.se/
Postat av: Linnea

Det är nog inte tillåtet för mig att komma med krav på resor härifrån men DAMN jag vill också till Paris haha ;p. Ni ser ut att ha haft det superbra! :)



Och sorry för msnbråket häromdagen Malin, internet via mobilen är inte helt hundra här borta tyvärr..

2009-05-14 @ 07:54:26
Postat av: kajsa

Oj vilka fina bilder, vad kul ni måste ha haft det!

2009-05-14 @ 12:15:20
URL: http://kajsas.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0